Browsing by Issue Date, starting with "2025-05-07"
Now showing 1 - 4 of 4
Results Per Page
Sort Options
- What Do Children with Above-Average Abilities Understand About Financial Literacy?Publication . Santos, Eulália; Tavares, Fernando Oliveira; Maurício, CátiaMetaphors help to simplify complex concepts, making them more accessible and understandable for children. Children can build a more concrete understanding of these concepts by associating abstract financial ideas with familiar situations or objects. The present study aims to explore what children with above-average abilities understand by financial literacy, using words and images as tools of expression. During a workshop, 22 children with above-average abilities participated in two tasks, one individual and one group task. The results showed that “save” (90.9%), “money” (63.9%), “invest” (59.1%), and “bank” (54.5%) are the words most strongly associated with the concept of financial literacy among the children. Regarding images, money (M = 1.77), a clock or calendar (M = 2.50), a pig (M = 2.75), and a house (M = 2.84) were identified as the most representative symbols of financial literacy for this group of children. In the group task, children perceive financial literacy mainly as managing and using money to satisfy needs and desires. The results can inform educators about the need to adapt educational materials to match children’s level of understanding better, promoting more effective and accessible financial education.
- MLCASE: Plataforma Automatizada de Desenvolvimento de Modelos de Machine LearningPublication . Sousa, Bruna Filipa Menó de; Malheiro, Ricardo Manuel da SilvaO desenvolvimento de modelos de Machine Learning é um processo intrinsecamente complexo, composto por múltiplas etapas, como o pré-processamento de dados, a seleção de algoritmos, a otimização de hiperparâmetros e a avaliação de desempenho. Este projeto propõe o desenvolvimento de uma plataforma automatizada, denominada MLCASE, com o objetivo de simplificar e acelerar estas etapas, permitindo que os cientistas de dados otimizem o seu tempo e concentrem os seus esforços na análise de resultados e na obtenção de insights estratégicos. A MLCASE foi concebida com base na framework Streamlit, proporcionando uma interface intuitiva e interativa, enquanto automatiza tarefas fundamentais como a seleção de features, a pesquisa e otimização de hiperparâmetros e a avaliação de modelos de aprendizagem automática. Adicionalmente, a plataforma integra a criação automática de relatórios técnicos e gráficos analíticos, promovendo a democratização do acesso a técnicas avançadas de Machine Learning e a sua aplicação eficiente em áreas como saúde, finanças, marketing e ciência social.
- Possíveis impactos das políticas de felicidade organizacional no absentismoPublication . Francisco, Marco dos Santos; Pereira, Ana Margarida Gabriel GonçalvesEste relatório foi desenvolvido no âmbito do Trabalho Final do Mestrado de Gestão, da Escola Superior de Tecnologia e Gestão de Leiria, e resulta do estágio realizado na YKK Portugal, onde exerci funções de Assistente de Direção. Com uma duração total de 640 horas, este trabalho tem como objetivo principal perceber os possíveis impactos das políticas de felicidade organizacional no absentismo, observando o caso da empresa onde foi realizado estágio, a YKK Portugal No início deste trabalho ficamos a conhecer melhor a YKK Portugal e as políticas de felicidade que a mesma coloca em prática. Também são descritas as funções que realizei durante o estágio, dando ênfase no departamento de felicidade, mas também referindo as funções que desempenhei nos restantes departamentos da administração. Também é analisada a evolução da taxa média de absentismo ao longo dos anos, comparando-a com a média nacional. Seguidamente é realizada uma revisão de literatura sobre os principais temas abordados neste relatório. Posteriormente é procedemos à análise das taxas de absentismo de sete empresas distintas, a YKK Portugal incluída, em comparando-as com a taxa média nacional. Por fim, são discutidos os resultados obtidos e apresentadas sugestões de melhoria.
- Development and usability of VRainSUD’s cognitive training virtual reality platform for substance use disordersPublication . Caetano, Tânia; Pinho, Maria Salomé; Freire, Hugo; Mota, Dany; Ramadas, Eduardo; Lopes,Jessica; Freire-Santos, Filipa; Dixe, Maria dos AnjosCognitive deficits have been shown to increase the likelihood of relapse in individuals with substance use disorders (SUD). As such, cognitive training programs are important interventions for this population. In this study, we describe the development and test the usability of a virtual reality (VR)-based cognitive training program for individuals with SUD – VRainSUD. A total of 17 patients receiving inpatient treatment for SUD at an Addiction Treatment Center agreed to participate in the study. Participants completed 9 tasks designed to test the platform’s usability. The key performance indicators (e.g., time to complete the task) as well as any relevant observations were recorded. Finally, each participant completed a brief survey and the Post-Study System Usability Questionnaire (PSSUQ). VRainSUD was considered easy and pleasant to use but additional instructions were required on certain cognitive training tasks. The total PSSUQ score confirmed an overall high level of satisfaction concerning the platform’s usability (2.72 ± 1.92). Among the three subscales, system usefulness presented the most satisfactory score (1.76 ± 1.37) and information quality presented the least satisfactory score (3.00 ± 1.95). Changes were made to the platform to improve the on-screen information and instructions. Overall, participants showed interest in integrating VRainSUD into their standard treatment. Despite limited prior VR experience, they quickly adapted to the controllers and navigation. VRainSUD can be a potentially successful add-on to SUD treatment.
