Browsing by Issue Date, starting with "2024-07-09"
Now showing 1 - 2 of 2
Results Per Page
Sort Options
- Improving the elemental composition of Gracilaria vermiculophylla taking advantage of rapid ecophysiological response to salinityPublication . Braga, Camille Keller; Bermejo Lacida, Ricardo; Morrison, Liam; Afonso, Clélia Paulete Correia NevesThis work is part of an internship held in a project developed by the Earth and Ocean Science Department of the Ryan Institute at the University of Galway (Ireland) called MACROMAN, which is required to complete the Master’s Degree in Marine Resources Biotechnology of the School of Tourism and Marine Technology of the Polytechnic University of Leiria. Macroalgal blooms have been well recognized as an environmental problem since the 1970s. These blooms refer to the rapid and excessive growth of macroalgae in aquatic ecosystems, typically in marine environments, and they contain large amounts of biocompounds which make them of great interest for different human applications. The MACROMAN project focuses on the understanding of the mechanisms behind the development of these macroalgal blooms, to develop appropriate management tools. The main goal of this internship was to develop an experiment with one of the most important bloom-forming macroalgae in the Irish estuaries, Gracilaria vermiculophylla, and to carry out research about the improvement of its elemental composition, taking advantage of rapid ecophysiological responses to salinity. Small amounts of G. vermiculophylla were subjected to short incubation protocols at four different salinities and nine different incubation times, to analyse the fresh weight variation, water content and focus on the elemental composition of the seaweed tissue to enhance the concentration of desirable elements (e.g. K, N and P), and reduce the content of undesirable elements (e.g. Na, As, Cd, Co, Cu, Cr, Hg, Ni, Pb, Sn, Zn) for a future use in human applications (e.g. fertilisers). This internship aimed to enhance the theoretical knowledge gained through the academic training, cultivate professional competencies, and offer insight into career opportunities within the job market.
- A Ansiedade na Prática CoralPublication . Abreu, Ana Catarina da Cruz; Milhano, Sandrina Diniz FernandesO processo de construção e apresentação de uma performance pode ser difícil e apresentar diversas adversidades ao músico que a vai interpretar. Este processo é marcado por períodos de stress e ansiedade, muitas vezes associados às espectativas que o músico deposita na sua performance. A esta questão chamamos de Ansiedade na Performance Musical, associada, por muitos autores, ao medo de se apresentar em público e de a apresentação correr mal. Está relacionada com o perfecionismo e com pensamentos negativos. O contexto Prática Coral Juvenil, enquanto movimento artístico que pressupõe apresentações em público, não está excluso deste tipo de ansiedade. Neste âmbito, após a realização de um estudo diagnóstico, procurou-se entender qual o contributo da expressão corporal na intervenção com jovens coralistas que apresentam sinais de ansiedade na performance musical. Para dar resposta a esta questão desenvolveu-se um projeto de intervenção assente numa investigação-ação no âmbito da expressão corporal desenvolvido com 13 jovens do Coro Ars Vocalis de Esposende. Os instrumentos de recolha de dados incluíram uma entrevista semiestruturada realizada à maestrina numa fase de diagnóstico e dois questionários aos jovens alvo de intervenção: um no início das intervenções e outro no fim. A análise de dados fundamentou-se na análise de conteúdo, nomeadamente o método de análise categorial para as entrevistas e para os questionários a análise de enunciação. Percebeu-se que a expressão corporal tem um papel preponderante no trabalho com a ansiedade na performance musical neste grupo de jovens valorizando-se ao longo do projeto de intervenção, a preocupação com o corpo como instrumento de trabalho do jovem coralista, em particular, enquanto estratégia de relaxamento de tensões musculares.