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- Enhancing Autonomy in Preschoolers: The Role of Motor Games in DevelopmentPublication . Gomes, Sara; Antunes, Raul; Sales, Inês; Marques, Regina; Oliveira, AnaThis paper is based on a project which aims to understand the contribution of motricity—in particular, motor games—to the development of autonomy in preschool children, with or without special education needs. A group of 18 children, with an average age of 4.5 years, from a public school took part in the study. An intervention program based on motor games was implemented and tested to promote the children’s autonomy. The program lasted two months, with one 45-min session per week. Using a questionnaire designed for this purpose, the children’s autonomy was assessed pre- and post-intervention. The children’s satisfaction with the sessions was assessed throughout the intervention. The main results were improvements in the autonomy of all the children and their high satisfaction with the program. The participation of children, with and without specific needs, in the entire program shows the use of differentiated practices that allowed everyone to be included in this process.
- Liderança inclusiva como catalisador da criatividade nas organizações: explorando o impacto na redução de intenção de turnoverPublication . Rodrigues, Josiane de Araujo; Ribeiro, Neuza Manuel PereiraA liderança inclusiva é um estilo de liderança que valoriza e promove a diversidade, equidade e inclusão dentro de um ambiente de trabalho ou em qualquer contexto de liderança. Este modelo de liderança reconhece e celebra as diferenças individuais entre os membros de uma equipa, incluindo suas origens étnicas, culturais, de género, orientações sexuais, habilidades e perspectivas. Neste sentido, o objetivo do presente estudo empírico passou por, em primeiro lugar, analisar a relação entre a liderança inclusiva e a criatividade, liderança inclusiva e intenção de turnover, e em segundo lugar, investigar se a criatividade atuava como mediador na relação entre a liderança inclusiva e a intenção de turnover. A amostra do estudo foi recolhida através de um inquérito por questionário, divulgado via LinkedIn, onde foi obtida a participação de 156 indivíduos de diferentes organizações. Os resultados indicam a existência de relações significativas entre as variáveis: 1) A liderança inclusiva relaciona-se positivamente e significativamente com a criatividade; 2) A liderança inclusiva está negativamente relacionada com a intenção de turnover. Assim sendo, este estudo sugere que ao adotar a liderança inclusiva, as organizações podem colher uma série de benefícios, incluindo o aumento da criatividade e retenção de talentos. A liderança inclusiva não apenas reconhece a diversidade, mas também a valoriza e a utiliza como uma vantagem competitiva.
- AVERBAMENTOS NO ÂMBITO DE DIREITOS DE PROPRIEDADE INTELECTUAL - Relatório de Estágio realizado na empresa J. Pereira da CruzPublication . Vieira, Mariana Oliveira Amado; Lucas, Eugénio PereiraEste estudo corresponde ao relatório de estágio desenvolvido na empresa J. Pereira da Cruz, no âmbito do 2º Ano de Mestrado em Solicitadoria de Empresa, ministrado pela Escola Superior de Tecnologia e Gestão do Instituto Politécnico de Leiria. Temporal e geograficamente o estágio decorreu de setembro de 2022 até maio de 2023, no escritório J. Pereira da Cruz localizado no Edifício NERLEI, em Leiria. Quanto ao enquadramento sectorial, todas as tarefas realizadas se incluíram no contexto do Departamento de Marcas, mais concretamente, sector dos Averbamentos. Estruturalmente, este relatório divide-se em apresentação da empresa, formação e trabalho desenvolvido e enquadramento teórico-prático do estágio (incluindo alguns estudos de caso). O objetivo deste estágio passou por adquirir conhecimentos teóricos e práticos, promovendo uma transição sólida do contexto universitário para o contexto laboral.
- Postural Control and Muscle Activity during Dual-Task in Young AdultsPublication . Saraiva, Marina; Vilas-Boas, João Paulo; Castro, Maria AntónioIn everyday life, we recurrently perform two tasks simultaneously, which is called dual-tasking. A common dual task is smartphone use while standing or walking. According to previous studies, this task can compromise postural stability. However, few studies have analyzed lower limb muscle activity during dual-tasking using smartphones. This study aimed to assess the postural sway and muscle activity during dual-tasking in young adults. Thirty-six healthy young adults (23.08 ± 3.92 years) participated in this study. They performed a single task (ST: keeping a quiet standing posture) and a dual task (DT: keeping the ST while simultaneously performing a cognitive task on their smartphone). Postural sway was assessed through the center of pressure (CoP) analysis using a force platform: total CoP displacement, CoP displacement in the anterior–posterior and medial–lateral directions, mean total velocity of the CoP, mean velocity of the CoP in the anterior–posterior and medial–lateral directions, and 95% confidence ellipse sway area. A surface electromyography system recorded the muscle activity of the lumbar spinal erector and five muscles of the lower limb (bilaterally). The results showed an increase in postural sway from the ST to the DT in all CoP variables (p < 0.05), and muscle activity in most muscles analyzed decreased from the ST to the DT (p < 0.05). In conclusion, our results reflect a decentralization of attention from motor performance once postural sway increased and muscle activity decreased in dual-task conditions.