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- Spiritual Care through the Lens of Portuguese Palliative Care Professionals: A Qualitative Thematic AnalysisPublication . Matos, Juliana Silva; Laranjeira, Carlos António Sampaio de JesusProfessionals in palliative care (PC) are often challenged by the suffering of the people they care for, throughout the latter stages of life. Spiritual care requires understanding the suffering and experiences of the sick person, recognizing their resources and their spiritual needs. Providing spiritual care is paramount to person-centered care. Despite the increase in data and its recognized importance in palliative care, spiritual care continues to be the least advanced and most overlooked aspect. This study aims to explore the perceptions and experiences of spiritual care from the perspective of PC professionals and identify their strategies to address spiritual care issues. To respond to these objectives, a qualitative, descriptive, and exploratory study was designed, in which fifteen PC professionals participated. Data were collected between September and October 2023, through semi-structured personal interviews and managed using the WebQDA software (University of Aveiro, Aveiro, Portugal). All data were analyzed using thematic content analysis. The study included 15 palliative care professionals with an average age of 38.51±5.71 years, with the majority being female (93.3%). Regarding the professional category, the majority of participants were nurses (n=9), with an average of 13.6 years of professional experience and 3.3 years working in palliative care. Most of the participants identified themselves as having no specific training in spiritual care. Thematic analysis spawned three main themes: (1) spiritual care as key to palliative care, (2) floating between “shadows” and “light” in providing spiritual care, and (3) strategies for competent and spiritual-centered care. Three sub-themes were identified under the first theme: "We are all spiritual beings" - an ontological condition; spiritual awakening at the end of life; and relational spirituality. In the second theme, two subthemes were identified: barriers and facilitators of spiritual care. Finally, in the third theme, we found three sub-themes: assessment centred on the spiritual needs of the sick person; effective spiritual accompaniment; and developing self-knowledge and interpersonal relationships in the work environments. Spiritual care was considered challenging by its very nature and given the individual, relational, and organizational constraints lived by professionals working in palliative care. With support from healthcare institutions, spiritual care can and should become a defining feature of the type, nature, and quality of palliative care provision. Care providers should be sensitive to spiritual needs and highly skilled and capable of an inthe- moment approach to respond to these needs. Further research on educating and training in spiritual care competence is a priority.
- RELATÓRIO FINAL DE ENSINO CLÍNICO Desenvolvimento de Competências Especializadas em Enfermagem à Pessoa em Situação CríticaPublication . Silva, Rui Pedro Filipe da; Sousa, Joana Sofia Dias Pereira deO relatório final surge no âmbito do 1.º Curso de Mestrado em Enfermagem Médico-Cirúrgica na Área de Especialização em Enfermagem à Pessoa em Situação Crítica, da Escola Superior de Saúde do Instituto Politécnico de Leiria. Este tem como objetivos descrever e refletir sobre o desenvolvimento das competências comuns do enfermeiro especialista e das competências específicas do enfermeiro especialista em enfermagem médico-cirúrgica na área de especialização à pessoa em situação crítica. Além do mais, pretende, ainda, descrever o desenvolvimento de um trabalho de investigação, em formato de artigo, em processo de submissão. Este trabalho encontra-se dividido em duas partes. A parte I aborda, através do método descritivo e reflexivo, as atividades e estratégias adotadas no desenvolvimento das competências do enfermeiro especialista, nos três ensinos clínicos que decorreram em contexto de serviço de urgência, de serviço de medicina intensiva e de contexto de emergência extra-hospitalar, como escolha opcional. A parte II descreve um trabalho de investigação, de metodologia quantitativa, exploratória e correlacional, desenvolvido no local laboral, denominado de “O Conhecimento dos Enfermeiros sobre a Aplicação de Contenção Mecânica no Utente em Serviço de Urgência”. O desenvolvimento do trabalho de investigação realizado é divulgado em formato de artigo.
- Competências Desenvolvidas perante a Pessoa em Situação CríticaPublication . Correia, Maria de Fátima Barata; Santos, Cátia Alexandra Suzano dosO presente Relatório de Ensino Clínico, surge no âmbito do Curso de Mestrado em Enfermagem à Pessoa em Situação Crítica da Escola Superior de Saúde, do Instituto Politécnico de Leiria. A sua redação, possibilita a reflexão sobre o progresso de competências comuns e específicas do Enfermeiro especialista, mediante os pressupostos da Ordem dos Enfermeiros. Apresenta-se dividido em duas partes, onde na primeira parte, é realizada a identificação e contextualização dos locais, em que decorreram os Ensinos Clínicos e realçadas as competências comuns e as competências específicas adquiridas, como futura especialista. A segunda parte é referente ao projeto de melhoria contínua da qualidade desenvolvido. O Enfermeiro especialista assume, assim, um papel crucial atualmente, pela atualização dinâmica e proativa dos seus conhecimentos e aptidões, geradores de melhores e mais adequados cuidados de enfermagem à pessoa em situação crítica, resultando em cuidados altamente diferenciados e qualificados. É, por isso, expectável a transcrição, com rigor e exatidão, das competências profissionais adquiridas ou desenvolvidas, pelo futuro Enfermeiro Especialista, ao longo dos Ensinos Clínicos executados, para lhe seja conferido o título de Mestre.