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- Dysphagia in Alzheimer’s disease: a systematic reviewPublication . Mira, Ana; Gonçalves, Rita; Tello Rodrigues, InêsAbstract. Dysphagia is described as a highly relevant comorbidity of Alzheimer’s disease (AD). However, there is a scarcity of studies aiming at the characteristics and progression of dysphagia. Objective: The objective of this study was to identify the specific characteristics, progression, and prevalence of dysphagia in AD. Methods: Publications were searched in the PubMed (MEDLINE), EBSCO, ScienceDirect, and BASE databases. Critical appraisal and evidence-level analysis were conducted using the Joanna Briggs Institute and Effective Public Health Practice Project’s (EPHPP) tools. Results: A total of 26 studies were reviewed. Symptoms begin in the early stage of AD, as oral phase impairments, and progress to pharyngeal symptoms and swallowing apraxia in the later stages of AD. Dysphagia progresses, as AD, along a continuum, with severity depending on individual variability. There were no studies found on prevalence. Conclusions: Dysphagia is a complex and important comorbidity in AD that impacts the quality of life. No recent publications on prevalence may imply that is not being coded as a potential cause for pneumonia deaths in AD.
- Effects of different protocols of physical exercise on fibromyalgia syndrome treatment: systematic review and meta-analysis of randomized controlled trialsPublication . Albuquerque, Maria Luiza L.; Monteiro, Diogo; Marinho, Daniel A.; Vilarino, Guilherme T.; Andrade, Alexandro; Neiva, Henrique P.Physical exercise has been used as a form of treatment for fbromyalgia, however, the results indicate the need for further investigations on the efect of exercise on diferent symptoms. The aim of the study was to synthesize and analyse studies related to the efect of exercise in individuals with fbromyalgia and provide practical recommendations for practitioners and exercise professionals. A search was carried out in the Web of Science, PubMed, and Scopus databases in search of randomized clinical trials (RCT) written in English. A meta-analysis was performed to determine the efectiveness of different types of exercise on the fbromyalgia impact questionnaire (FIQ), and the protocol period and session duration on the pain outcome. Eighteen articles were eligible for a qualitative assessment and 16 were included in the meta-analysis. The exercise showed large evidence for the association with a reduction in the FIQ (SMD −0.98; 95% CI −1.49 to −0.48). Protocols between 13 and 24 weeks (SMD −1.02; 95% CI −1.53 to −0.50), with a session time of less than 30 min (SMD −0.68 95% CI −1.26 to −0.11) or>30 min and<60 min (SMD −1.06; 95% CI −1.58 to −0.53) presented better results. Better results were found after combined training protocols and aerobic exercises. It is suggested that exercise programs lasting 13–24 weeks should be used to reduce pain, and each session should last between 30 and 60 min. In addition, the intensity should always be carried out gradually and progressively
- Destination Branding: Os efeitos da Imagem Cognitiva e dos Residentes na Imagem Afetiva do Destino Turístico e a sua influência no WOMPublication . Gomes, Dora Sofia Fernandes; Ferreira, Alcina Teresa GasparO turismo é um setor de atividade com elevado impacto na economia de vários países, sendo a competitividade entre Destinos Turísticos cada vez maior. Este trabalho visa compreender o impacto da Imagem Cognitiva do Destino Turístico, onde se inclui o Ambiente Natural, Facilidades, Atrações e Acessibilidades e o Ambiente Social, e também o papel dos residentes, em particular, no sentimento de Bem-vindo, Proximidade Emocional e Compreensão Solidária e Atitudes dos turistas perante os residentes na construção da Imagem Afetiva do Destino Turístico e os seus efeitos no word-of-mouth acerca do Destino Turístico. Foi implementado um estudo quantitativo, através da aplicação de um questionário online, junto de uma amostra de 398 turistas e os dados recolhidos foram analisados com recurso a modelos de regressão linear múltipla. Os resultados obtidos indicam que o Ambiente Natural, constituído por paisagens, praias ou montanhas, as Facilidades de alojamento, de restauração, de lazer ou de saúde, as Atrações, como museus, monumentos ou eventos, as Acessibilidades, em termos de transportes ou de informação, e o Ambiente Social, que inclui encontros de fenómenos socioculturais distintos, influenciam positivamente a Imagem Afetiva do Destino Turístico. Também os fatores relacionados com a interação entre turistas e residentes, como é o Sentimento de Bem-vindo, refletido nas emoções que os turistas sentem ao serem recebidos pelos residentes, e as Atitudes dos turistas perante os residentes, demostraram ter um efeito positivo na Imagem Afetiva do Destino Turístico. Por sua vez, a Proximidade Emocional e Compreensão Solidária, ou seja, a empatia e os laços afetivos que se criam entre turistas e residentes, não evidenciou ter um impacto estatisticamente significativo na Imagem Afetiva do Destino Turístico. Por último, confirmou-se a influência positiva da Imagem Afetiva na criação de word-of-mouth acerca do Destino Turístico. Atendendo aos resultados do presente estudo, são apresentadas diversas sugestões para a gestão dos Destinos Turísticos, destacando-se, a importância de incluir os residentes como elemento fundamental do branding dos destinos turísticos.