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- Aplicação de revestimentos edíveis à base de subprodutos da indústria do pescado na preservação de atum frescoPublication . Vala, Milene Oliveira; Silva, Maria Manuel Gil de Figueiredo Leitão eHoje em dia, a indústria do pescado enfrenta muitos desafios e oportunidades, uma vez que o peixe é um alimento extremamente perecível em comparação com outros produtos. Por outro lado, este setor gera uma elevada quantidade de subprodutos, das operações tradicionais de filetagem ou de corte em postas. O aproveitamento desses subprodutos assume assim uma importância muito grande, pois minimiza os problemas de produção e custo unitário das matérias-primas. A maior justificação, porém é de ordem nutricional, pois os subprodutos são uma fonte de nutrientes de baixo custo. Estes subprodutos ou partes subvalorizadas são ricos em proteínas de alto valor biológico e ricos em ácidos gordos polinsaturados da série ómega 3. Acrescenta ainda a presente conjetura económica, desfavorável às empresas do ramo alimentar portuguesas, principalmente às empresas de pescado (devido ao aumento progressivo no preço da matéria-prima) e, urge assim, valorizar os subprodutos e aumentar o tempo de vida útil do pescado fresco, no sentido de revitalizar o mercado. A utilização de revestimentos comestíveis é um método promissor que permite proteger a qualidade dos produtos da pesca, aumentando o tempo de prateleira, sem comprometer a frescura. O objetivo principal deste trabalho foi avaliar o efeito da aplicação de revestimentos à base de gelatina de pele de atum (Thunnus obesus) (5%) com incorporação de extrato de algas (Codium spp e Fucus vesiculosus) (1%) na qualidade físico-química e microbiológica de atum fresco, durante o armazenamento (12 dias a 4°C). Foram desenvolvidas três soluções de revestimento à base de gelatina extraída de peles de atum (G), com ou sem incorporação de extratos de macroalgas (Codium spp (GC) e Fucus vesiculosus (GF)). O método de extração de gelatina a partir de peles de atum foi selecionado com base no rendimento do processo. Os revestimentos foram aplicados por aspersão aos lombos de atum fresco. Ao longo de 12 dias de armazenamento a 4 ± 1°C foram efetuadas várias análises físicas e químicas às postas de atum para poder avaliar o efeito dos revestimentos na manutenção da qualidade do produto. O trabalho realizado demonstrou que a metodologia de extração utilizada permite obter um rendimento na ordem dos 29%. Os revestimentos desenvolvidos juntamente com uma temperatura de armazenamento de 4 °C mostram ser a boa opção para manter os parâmetros de tempo de prateleira do atum durante 12 dias. O teor de azoto básico volátil e o número total de microrganismos apresentam valores inferiores aos limites máximos recomendados, a cor vermelha mantém-se durante mais dias e o valor de pH mantém-se inferior ao controlo para as amostras com revestimento ao fim dos 12 dias. Em suma, a utilização de revestimentos à base de gelatina de peles de atum pode ser uma boa opção para prolongar o tempo de prateleira do atum refrigerado. Por outro lado, o aproveitamento dos subprodutos comestíveis das operações de transformação do atum assume uma importância muito grande, pois minimiza os problemas de produção e custo unitário das matérias-primas.
- Análise da rapidez da internacionalização em PMEs do sector dos moldes – quatro casos de estudoPublication . Bonifácio, Diana Patrícia da Silva; Ferreira, Vitor Hugo dos SantosA internacionalização torna-se cada vez mais uma necessidade para as empresas que ambicionam o crescimento. O mercado interno revela-se insuficiente para estas empresas com objetivos tão firmes, pelo que explorar novos mercados torna-se prioridade a fim de se manterem competitivas e ganharem vantagem perante as empresas concorrentes. As estratégias a adotar pela empresa têm de ir ao encontro das regras e costumes do país e mercado para onde se pretendem internacionalizar sendo que o processo de internacionalização tende a ser cauteloso, sobretudo para pequenas e médias empresas. O processo de internacionalização é pois um processo moroso que obedece, segundo a teoria, a quatro etapas que podem ser realizadas a uma velocidade lenta ou rápida. Este estudo analisa quatro empresas do sector dos moldes da região de Leiria que laboraram há vários anos nos mercados interno e externo. Tenciona-se perceber como se procedeu a inserção destas empresas no mercado externo e se executam uma velocidade de internacionalização rápida ou lenta. Para tal a metodologia utilizada foi o caso de estudo, que implica uma articulação teórica e prática revelando-se o método mais adequado aos objetivos deste estudo. Caracterizam-se as empresas em questão e é feito o confronto das empresas com a velocidade de internacionalização. Apresentam-se possíveis mercados para onde as empresas possam vir a expandir.
- Determinants and impact of the perceived value of an ad on the consumers’ perceptions and behavioral responsesPublication . Alshevskaya, Tatiana; Crespo, Cátia Claudemira Cordeiro FernandesActualmente o tópico da atitude dos consumidores para com a publicidade e as suas intenções comportamentais tem vindo a suscitar bastante atenção na academia e na gestão. A presente investigação analisa os antecedentes do valor percebido de um anúncio, a sua influência no modo como os consumidores veem a imagem da marca e os seus efeitos nas respostas comportamentais para com a publicidade. A cultura exerce um impacto vasto e profundo nas atitudes e comportamentos das pessoas. Para examinar esta questão, o questionário foi implementado a inquiridos na Bielorrússia e em Portugal. A análise estatística dos dados do questionário foi realizada através de modelos de equações estruturais. Os resultados do estudo indicam que a informação transmitida pelo anúncio, a atitude favorável dos consumidores para com a publicidade e a credibilidade do anúncio são determinantes importantes do valor percebido de um anúncio. Os resultados fornecem evidência para a influência do valor percebido de um anúncio nas percepções e respostas comportamentais dos consumidores. Com base nestes resultados propomos pistas de investigação futura na área e apresentamos as implicações para a gestão.
- Internationalization process of TUBOFUROPublication . Carvalho, Ludovic; Sargento, Ana Lúcia MartoThe central objective of this case study was to formulate the strategy of internationalization of Tubofuro®, discriminating relevant points from its design to its implementation. This is a company located in Leiria, Ortigosa parish, which operates, among others, in the Portuguese PVC pipes industry for which currently the domestic market is clearly insufficient, given the oversupply compared to demand. Being Tubofuro® an exporting company since 2004, the work here developed specifically intended to increase sales to the foreign market, with this representing 45% of total company's business in 2018 increasing of the number of markets through new partners to enable the positioning of Tubofuro® among the main players in each market, particularly in South American markets, North African and European. To achieve the above objectives presented a case study was applied, centred on Tubofuro® company, target of the internationalization strategy. The search carried out for the formulation of the strategy has been supported on a thorough analysis of the external environment and internal characteristics of the company, for which were crossed different types of data, quantitative, qualitative, secondary data and primary data. From this work resulted the development of internationalization and international marketing plan for the next three years, whose objectives are based on entrance and consequent growth in new markets, including the market Chilean, Peruvian, Mexican, Argentine, Algerian and German, as well growth in the presence and turnover in the markets for which Tubofuro® already exports regularly, for example Spain, France, Tunisia and Morocco. Based on the production capacity of Tubofuro® company, which will not suffer any kind of investment for incrementing but only to update, it is expected that the appropriate response capacity for the company is 8 regular markets, and could eventually arise sporadic exports to other markets not interfering with the normal production capacity of the company. The suggestion of the presented markets resulted from the study of the final price based on the one that local customers purchase a product equal or similar to Tubofuro® and the number of potential existing customers in each market. The internationalization model known as Uppsala Model corresponds to the strategy adopted by the company to its internationalization process, taking into account the philosophy of senior management and the risk aversion of them. The sales team Tubofuro® demand for each market, export a full container registering customer feedback, including quality and flow capacity in the market in order to seek a partnership agreement with a local distributor, which allows the Tubofuro® go to step two above mentioned model. The partnership agreement is based on mutual commitment to technical cooperation and trade between the Tubofuro® and partner, in order to increase the performance capacity among local customers. Only if the market presents a greater demand to our supply capacity and be justified by cost / benefit ratio, the entry into this market through a joint venture or subsidiary is that the decision will be taken. Although this is a case study, which means that is adjusted to the concrete case Tubofuro® preventing generalization of findings, we believe that this work can be a useful example for other companies in the internationalization process or the methodology adopted in formulating strategy or the outputs and conclusions drawn.
- The effects of celebrity endorsement on the consumers’ perceptions towards global brandsPublication . Popa, Victor; Crespo, Cátia Claudemira Cordeiro FernandesBrands are those lifestyles which consumers chose to buy in order to gain the value offered by the company, in order to be part of the community created through the brand equity elements and validated in the purchase of the products. Companies have understood how important it is to build a strong brand and many of them spend millions on aligning the brand with the design and style of the products, projecting the face and values of the company into the advertising campaigns. One of the most popular methods is through endorsement, placing a renounced celebrity and leveraging on the positive feedback of those customers that also follow the activities of the star whose face is on the cover of the marcom campaign. Celebrities have been used for a very long time to promote brands, sell products and services. Research has shown that those spokesmen of a brand who are more attractive can improve the statistics of recall and appeal more interest to the promotion campaign, as well as influence more on customer’s intention of buying the product (Kahle and Homer, 1985). The main purpose of this research is to investigate how celebrity endorsements influence the brand equity dimensions (brand loyalty, brand awareness, perceived quality and brand associations) as well as stimulate consumers’ word-of-mouth through brand identification, growth in interest and the advertising memorability. The hypotheses were tested with the aid of Structural Equation Modelling (SEM) in the PLS (Partial Least Squares) software. The survey is comprised of a target group of 589 respondents, from three countries – Brazil, Moldova and Portugal. Results evidence that the Attitude towards the Celebrity influences different Brand Equity dimensions and affects brand identification, growth in advertisement interest and advertising memorability, generating positive word of mouth (or negative, depending on the type of advertisement and reputation). Based on these findings we suggest further investigation in this area with the possibility to gain more data about the different fields of marcom and the different types of CE which are more appropriate for the given type of business.
- Participation of portuguese manufacturing industry in global value chainsPublication . Pechankova, Katsiaryna; Sargento, Ana Lúcia MartoPortugal’s manufacturing sector has a significant importance both in national income and employment. As has been pointed out by several researchers, the traditional methods of analysis fail to grasp all the dimensions of economic competitiveness. This dissertation is then, at its core, an analysis of Portugal’s manufacturing industry in terms of the latter’s value added to production and impact to employment under the framework of global value chains. The current dissertation seeks to study in which way the Portuguese manufacturing industry, and its respective sectors, has a direct and indirect impact on the creation of value added and employment and how this impact can be measured. For development of this work the input-output approach for calculation of multipliers and the new framework proposed by Timmer et al. (2013) for calculation of GVC income and GVC jobs indicators were used, elaborated on the basis of the WIOD project dataset. Moreover, to illustrate the application of the provided methodology the Portuguese textile industry was used as an example. It was found that the changes in final demand of such sectors as Pulp, Paper, Printing and Publishing; Machinery, Nec and Textiles and Textile Products would have a larger impact on generated value added than other manufacturing sectors. At the same time, employment created by the changes in final demand would be more impacted by such sectors as Food, Beverages and Tobacco; Wood and Products of Wood and Cork and Textiles and Textile Products. In this regard, the number of low-skilled workers in Portugal seems to be more effected by changes in final demand, than those occupied by higher -skilled individuals. Moreover, it was found that the distribution of GVC income and GVC jobs for the Portuguese manufacturing industry shares a similar outlook. However, upon closer inspection of GVC labour distribution by skill levels there seems to exist a general progression in which low-skilled jobs requirements are met by local resources, while the need for higher skilled jobs require a greater “off-shoring” of work The results obtained through calculations of presented multipliers provide a powerful tool for policy makers in strategic planning of development of national economy. Using the provided methodology and obtained results, a government and supranational organizations could define which industry would have the greatest impact for an additional unit of output generated through the economy, and thus define the sectors for further investments.