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- 5-years after-Life Berlengas: Conservation efforts and monitoring in Berlengas Archipelago (2019-2024). Project LIFE Berlengas. SPEA - Portuguese Society for the Study of BirdsPublication . Oliveira, Nuno; Almeida, Ana; Alonso, Hany; Bouça, Alexandra; Costa, M.; Crisóstomo, Paulo; Leandro, Sergio Miguel; Mendes, R. N.; Morais, L.; Mouga, Teresa; Mourato, E.; Nascimento, T; Paiva, V. H.; Silva , C. Pereira da; Andrade, JO pós-LIFE Berlengas teve início em 2019. Neste relatório são apresentadas as tarefas realizadas durante 2019-2024, nomeadamente, monitorização e conservação de aves marinhas, biossegurança, controlo de plantas invasoras e monitorização da flora. Os resultados alcançados em termos de investigação, voluntariado, apoio, visitação e ações de sensibilização são também apresentados. A informação recolhida anteriormente ao pós-LIFE foi compilada de forma a apresentar todas as séries temporais disponíveis. Em termos de aves marinhas reprodutoras, foram monitorizados os tamanhos populacionais, a produtividade, as taxas de sobrevivência individual, seguimento individual, a ocupação dos ninhos artificiais e outras atividades de conservação. As espécies-alvo foram o roque-de-castro Hydrobates castro, a cagarra Calonectris borealis, a galheta Gulosus aristotelis, a gaivota-d'asa-escura Larus fuscus, a gaivota-de-patas amarelas Larus michahellis e o airo Uria aalge. Foram testadas medidas de mitigação para reduzir a captura acidental de aves marinhas e a interação com as pesca durante 229 dias de pesca. As aves terrestres reprodutoras e migradoras foram monitorizadas através de sessões de anilhagem e observações no terreno. Das 72 espécies observadas nas ilhas, foram anilhadas 20 espécies distintas. As medidas de biossegurança foram monitorizadas ao longo de cada ano na ilha da Berlenga. Não foram detetados sinais de roedores nas armadilhas A24 ©GoodNature nem nas caixas-rateiras. Apesar dos cinco alertas da potencial presença de roedores emitidos. As Berlengas continuam livres de roedores. No entanto foi feita a observação de fezes frescas de coelho-bravo Oryctolagus cuniculus em maio de 2024. Anualmente em abril, a vegetação foi monitorizada através de 75 quadrados de 2x2m. A cobertura e diversidade da vegetação aumentou ao longo dos anos, com 2024 a atingir o maior número de espécies registadas - 80. Foi monitorizada uma área de exclusão de gaivota-de-patas-amarelas durante a primavera. Foram observadas diferenças significativas entre as subáreas, com maiores abundâncias de Armeria berlengensis na subárea de exclusão, quando comparada com a área de não exclusão. Os novos rebentos de chorão Carpobrotus edulis foram removidos das áreas intervencionadas no âmbito do LIFE Berlengas, o que resultou num esforço anual de monitorização de 466 pessoas*hora. Desde 2019, foram publicados 16 artigos em revistas científicas. Entre 2019 e 2024, 71 voluntários estiveram envolvidos nos trabalhos das Berlengas. A SPEA implementou 4 projetos para assegurar as tarefas do Pós-LIFE. A visitação na ilha da Berlenga foi monitorizada anualmente. As melhorias que decorreram incluíram a implementação da Capacidade de Carga Humana e a plataforma de acesso à ilha da Berlenga. A câmara "ninho ao vivo" esteve ativa ao longo de todo o período, transmitindo imagens em tempo real a partir de um ninho de cagarra e de um ninho de roque-de-castro, em alternado. Foram desenvolvidas diversas ações para sensibilização e de educação ambiental pela SPEA e ICNF. Tais atividades tiveram como público-alvo os visitantes da ilha da Berlenga, os pescadores de Peniche, grupos internacionais, operadores marítimo-turísticos, professores e alunos das escolas locais.
- Ignition and Extinction Characteristics of Three Way CatalystsPublication . Santos, Helder; Costa, M.; Simona Silvia Merola, Bianca Maria VagliecoVehicle exhaust emission control systems are most often operated under transient conditions as inlet gas species concentrations, temperature and mass flow rate vary in accordance with the driving conditions. The main objective of this article is to study the ignition and extinction phenomena associated with the reactions that occur in three way catalysts (TWC), in particular to evaluate the dependence of the ignition and extinction of the TWC reactions on the precious metal loading (PML). To this end, we report here transient experimental data for two ceramic TWC with different PML, one referred to as TWC-L (low PML) and the other as TWC-H (high PML). The present measurements were carried out on a vehicle equipped with a 2.8 liter V6 spark ignition engine that has multipoint fuel injection. During the experiments, different TWC were in turn placed in the so called under-floor position (about 1 m away from the engine) replacing the original TWC installed on the vehicle. The vehicle was tested on a chassis dynamometer (Maha LPS200). The transient operating conditions were imposed by a servo that actuates the engine throttle. A dedicated software was used to control the servo and also for data acquisition. The data obtained include inlet mass flow rates, manifold absolute pressures, engine operating temperatures, engine speeds, signals from the lambda sensors, exhaust gas species concentrations and temperatures taken both upstream and downstream of the TWC, as well as temperatures in various locations within the substrate of the TWC. The present study was executed on a vehicle only during cold start and for extended idle periods. These modes provided exhaust conditions of temperature and flow that proved very valuable in evaluating and deducing sensitivity of TWC to ignition and extinction with respect to precious metal loading, exhaust temperature and other implied factors. The experimental data revealed that: i) the ignition location depends on the PML, in particular for the TWC-L the ignition starts at the back-end and for the TWC-H the ignition starts at the front-end; ii) for the TWC-H the ignition occurs at lower inlet gas temperatures and propagates faster which reduces both the heat-up time and the ignition propagation time; iii) the extinction process starts at the front part of the substrate for both TWC; iv) the inlet temperature required for ignition was always higher than the extinction temperature owing to kinetic, heat and mass transfer effects occurring in the TWC; and v) the differences observed between the ignition and the extinction temperatures depend on the PML.
- Modelling transport phenomena and chemical reactions in automotive three-way catalytic convertersPublication . Santos, H.; Costa, M.; Santos, HelderThis study concentrates on the external and internal mass transfer with multiple reactions in the catalytic layer of a three-way catalyst (TWC). A single channel model accounting for the species diffusion inside the washcoat using the effectiveness factor was developed. Validation and calibration of the model was achieved by comparing predictions against experimental data obtained previously by the same authors. The model was then applied to study the importance of both turbulent monolith structures and controlled washcoat structures on TWC conversions. The numerical results show that: (i) increasing the transport coefficients using turbulent monolith structures can produce either positive or negative effects on the TWC conversions; (ii) overall, the net effect of increasing the transport coefficients on the TWC conversions is positive; (iii) at high inlet gas temperatures and high space velocities the turbulent monolith structures present important improvements in the TWC conversions; (iv) the TWC conversions can be significantly improved enhancing the transport properties of the porous washcoat structure; (v) enhancements in the transport properties of the washcoat structure have deeper impacts on the TWC conversions than improvements in the monolith channel structure.