Browsing by Issue Date, starting with "2016-02-18"
Now showing 1 - 2 of 2
Results Per Page
Sort Options
- A música nos currículos específicos individuaisPublication . Tinta, Ana Santos; Milhano, Sandrina Diniz FernandesTendo como suporte a revisão bibliográfica, pretende-se com este estudo de caso de carater interpretativo, compreender qual o papel da música inserida nos currículos específicos individuais (CEI). O estudo pretende contribuir para uma maior compreensão acerca da inclusão da disciplina de Educação Musical nos CEI, conhecer as práticas pedagógicas desenvolvidas com alunos ao abrigo de um CEI e caraterizar e promover o desenvolvimento musical dos três alunos participantes. O trabalho empírico no qual foi delineada a investigação assenta numa metodologia qualitativa. Nos instrumentos de recolha de dados saliento, as entrevistas, as notas de campo e o círculo de desenvolvimento musical “Sound of Intent”. Os resultados reforçam a importância da formação docente na intervenção com crianças com NEE e a clara valorização do papel da música nestes currículos. Observa-se que os três alunos, embora caraterizados com perturbações de grau e patologia diferenciadas, e com manifestações variadas, mostram níveis de musical dos alunos, corresponde ao perfil descrito na literatura o que nos permite sugerir que as atividades e estratégias utilizadas contribuíram para o desenvolvimento das diferentes dimensões analisadas promovendo o desenvolvimento de competências musicais e extra musicais.
- Effects of sleeping position on back pain in physically active seniors: A controlled pilot studyPublication . Desouzart, Gustavo; Matos, Rui; Melo, Filipe; Filgueiras, ErnestoBACKGROUND: The increase in life expectancy of elderly population has aroused the interest of different knowledge areas in understanding the variables that are involved in the aging process, linking them to other concepts such as active aging, healthy aging and the bio-psycho-social changes. OBJECTIVE: This paper presents the results of the first controlled, experimental pilot study that aimed to analyze the relationship between the perception of back pain and the sleeping position adopted by physically active female seniors. METHODS: Twenty female seniors (mean age 62.70 ± 3.827) participated in this study. The individuals were separated in 2 groups (Experimental and Control Group). For the carrying out of this study, the Visual Analogue Scale (VAS) was used to measure the intensity of back pain in the spine before and after four consecutive weeks an Intervention program. Individuals in the Experimental Group were instructed regarding the recommended way to sleep position (Intervention program) according to the pathological problems or the amount of pain reported. RESULTS: The Experimental Group (N= 10) presented significantly (p = 0.009) fewer complaints of back pain after an Intervention program in comparison to individuals who did not receive this type of information (Control Group).