Browsing by Author "Parola, Vitor"
Now showing 1 - 3 of 3
Results Per Page
Sort Options
- Changes in Clinical Training for Nursing Students during the COVID-19 Pandemic: A Scoping ReviewPublication . Lobão, Catarina; Coelho, Adriana; Parola, Vitor; Neves, Hugo; Pereira Sousa, Joana; Gonçalves, Rui(1) Background: The COVID-19 pandemic has cost social, economic, cultural, and educational life, distressing nursing training and practice. This study aimed to map the literature on changes in clinical training for nursing students during the COVID-19 pandemic. (2) Methods: A scoping review was conducted according to JBI methodology’s latest guidance. A set of relevant electronic databases and grey literature was searched to report results published in English, Spanish, and Portuguese. (3) Results: A total of 12 studies were included in the study, addressing changes in clinical training in undergraduate nursing students due to COVID-19 pandemic activity, published between 2020 and 2022. (4) Conclusions: Nursing schools made an effort to replace traditional clinical training with several activities, primarily based on simulation or virtual activities. However, contact with others is essential, and simulation programs or scenarios cannot provide it.
- A Formação sobre Cuidados de Reabilitação na Enfermagem de 1881 a 1966 – Enquadramento LegislativoPublication . Correia, Nuno; Bernardes, Rafael; Neves, Hugo; Gonçalves, Ana; Queirós, Paulo; Parola, Vitor; Associação Portuguesa dos Enfermeiros de ReabilitaçãoIntrodução: O início da formação sobre assistência de reabilitação na Enfermagem foi complexo, sendo que a especialidade apenas se associou à disciplina em 1965 com o surgimento do primeiro curso pós-graduado. O objetivo deste estudo é descrever a formação acerca da assistência de reabilitação na enfermagem entre 1881 e 1966, tendo em conta o seu enquadramento legislativo. Metodologia: Recurso ao método histórico com análise documental e interpretação hermenêutica das fontes com referência à formação em enfermagem sobre assistência de reabilitação na enfermagem publicadas entre 1881 e 1966 após recolha documental no Diário do Governo. Resultados: Foram analisados 41 documentos entre Portarias e Decretos-Lei publicados com referência à formação em enfermagem e que contemplassem aspetos inerentes ao processo de recuperação e reabilitação incluindo planos de estudo. Discussão: Foi notória, numa fase inicial, a inclusão da assistência de reabilitação na formação em enfermagem em Portugal, principalmente no curso de enfermagem da cruzada das mulheres. Contudo, verificou-se alguma estagnação até à altura da Guerra Colonial, tendo sido a partir de 1961 aprovadas pelo Governo um conjunto de medidas que vieram preparar o caminho para a programação do primeiro curso pós-graduado de especialização em 1965. Conclusão: A formação acerca da assistência de reabilitação na enfermagem desenvolveu-se com avanços e recuos sobre influência de uma panóplia de alterações políticas e sociodemográficas. A Guerra Colonial em Portugal veio enfatizar necessidades que já eram sentidas anteriormente, criando as condições para a sua inclusão de forma muito específica na enfermagem a partir de 1965.
- Monitoring and Management of the Palliative Care Patient Symptoms: A Best Practice Implementation ProjectPublication . Coelho, Adriana; Rocha, Ana; Cardoso, Daniela; Rodrigues, Rogério; Costeira, Cristina; Gomes, Sara; Parola, VitorBackground: In palliative care, symptoms are multiple and combined, evolving and changing, with a multidimensional character and multifactorial causes, and a high prevalence, negatively influencing the patient’s and family’s quality of life. Nurses who provide palliative care need to recognize and respond effectively to their patients’ symptoms. Methods: A project will be applied to implement the best practice in monitoring and managing palliative care patients’ symptoms. The Joanna Briggs Institute Practical Application of Clinical Evidence System (JBI PACES) and Getting Research into Practice (GRiP) audit and feedback tool will be used. The JBI PACES and GRiP framework for promoting evidence-based healthcare involves three phases of activity. First, a baseline audit. In a second phase, feedback will be given to the project team after the conclusion of the baseline audit report. Then, a third phase will be conducted as a follow-up audit. Conclusions: This project will improve the practice of the nursing team in monitoring and managing the symptoms of palliative care patients, positively influencing the quality of life of the patient and his family. The implementation and dissemination of this project could boost its replication in other centres.
