Edudiosirlandeses Number 11, 2016, pp. 108-117
AEDEI

“The Familiar Style of Decaying Colonial Powers”:*

Irish National Newspapers and Portugal’s
Colonial Wars, 1961-1974

Jean NF Mer cereau
Polytechnic Institute of Leiriaand University of Minho, Portugal

Copyright (c) 2016 by Jean NF Mercereau. This text may be archived and redistributed both in
electronic form and in hard copy, provided that the author and journal are properly cited and no feeis
charged for access.

Abstract. The early stages of Salazar’s Estado Novo regime in Portugal, between the 1933
constitution and the end of World War Il, raised a lot of attention in Ireland as well as in other
countries. Salazar’s solutions to Portugal’s economic and financial crisis were then widely considered
as potential solution to many of Ireland’s problems. Progressively, however, Ireland lost interest in the
Portuguese situation and paid little attention to the evolution of Salazar’s dictatorship until the late
1950s in such a way that when colonial wars broke out in Portuguese African territories in the early
1960s, de Valera’s Ireland and Salazar’s Portugal had been drifting apart for over a decade. More
importantly, Portugal’s determination to cling to its colonies, causing the country’s isolation on the
international scene, went against what the Irish Nation essentially stood for. The objective of this
article is to consider the coverage by Ireland’s three main newspapers — Irish Independent, Irish Press
and Irish Times — of Portugal’s colonialist policies between 1961 and the fall of the dictatorship in
April 1974.

Key Words. Portugal, Ireland, Anténio Salazar, Eamon de Valera, Irish newspapers, Colonialism.

Resumen. Las primeras etapas del régimen de Estado Novo de Salazar en Portugal, entre la
constitucion de 1933 y e fina de la Segunda Guerra Mundial, despertaron mucho interés en Irlanda,
asi como en otros paises. Las soluciones de Salazar a la crisis econdmica y financiera de Portugal
fueron ampliamente considerados como posible solucion a muchos de los problemas de Irlanda
Progresivamente, sin embargo, Irlanda perdio interés en la situacién portuguesa y presté poca atencién
a la evolucion de la dictadura de Salazar hasta finales de los 1950 de tal manera que cuando las
guerras coloniales estallaron en los territorios africanos portugueses a principios de los afios 1960, la
Irlanda de Valeray el Portugal de Salazar se habian estado distanciando durante mas de una década.
Mas importante ain, la determinacion de Portugal de aferrarse a sus colonias, provocando e
aidamiento del pais en el ambito internacional, iba en contra de la esencia més profunda de la nacién
irlandesa. El objetivo de este articulo es considerar la cobertura por parte de los tres principales
periddicos irlandeses — Irish Independent, Irish Pressy Irish Times — de las politicas coloniales de
Portugal entre 1961 y la caida de la dictadura en abril de 1974.

Palabras clave. Portugal, Irlanda, Anténio Salazar, Eamon de Vaera, periddicos irlandeses,
colonialismo.

1. Portugal is clinging to Angola in the familiar style of decaying colonial powers” (Irish Times editorial, 15
June 1961).

ISSN 1699-311X



Salazar’s Estado Novo dictatorial regime in
Portugal was the object of particular attention
in many European countries, especialy in its
early stage, between the new Constitution of
1933 and the end of World War 1l in 1945. In
Ireland, Salazar’s early recipes were then
widely considered as a potential panacea that
had allegedly contributed to putting the
country back on track after years of politica
and economic crisis following the demise of
the Republic in 1926. On 4 December 1941, at
a time when both Ireland and Portugal were
maintaining their neutrality during World War
I, and as Dublin was about to open its first
diplomatic representation in Lisbon? (Meneses
2005:; 16), Eamon de Valera, then Taoiseach
for amost a decade, made the following
statement in the Dail (Irish Parliament):

Portugal is a neighbouring country. In certain
respects, her geographical situation and her
attitude in relation to the present conflict are
similar to our own and, no doubt, the problems
which confront the two countries, particularly at
the present time, have also many points of
resemblance. We have all heard of the great
advance which Portugal has made under the
leadership of her present Premier, Dr. Salazar.
The progressive and Christian manner in which
the Portuguese Government is handling its
economic and other domestic problems has
attracted attention and admiration throughout
the world and not least, | think, in this country.®

With these words, de Vaera was not so
much reaffirming his own respect and
admiration for the Portuguese leader, with
whom he shared many characteristics
(Meneses 2009: 354), as echoing the genera
praise of Salazar’s handling of Portugal and of
the aleged “Christian manner” of the Estado
Novo expressed in Irish nationalist newspapers
throughout the 1930s (Mercereau 2013: 144,
145). However, from the mid-1940s onwards,
Ireland gradually lost interest in the Portuguese
situation to such an extent that, when
Portugal’s colonial wars eventually broke out

2. Ireland’s Legation in Portugal, opened in 1942,
was only upgraded to the rank of embassy after the
April 1974 revolution.

3. Dail debate, 4 December 1941, available at
http://hi storical -debates.Oireachtas.ie/D/0085/
D.0085.194112040036.html [retrieved 13/11/2014].

109

in the early 1960s, de Valera’s Ireland and
Salazar’s Portugal, despite their numerous
common characteristics, had been drifting apart
for over a decade and were left with very little
in common. More importantly, Portugal’s
determination to cling to its colonies went
against what Ireland largely stood for since it
had become a member of the United Nationsin
1955, and would remain a the heart of
growingly irreconcilable differences between
both countries through the following decade.

Thisarticle, which is part of awider research
project about Ireland’s views on Salazar’s
Estado Novo dictatorship in Portugal (1928-
1974), focuses on the later years of the
dictatorship. Although there have been studies
comparing the Portuguese Estado Novo in the
1930s with other European countries then
governed by dictatorial regimes (particularly
Franco’s  Spain, Hitler’s Germany or
Mussolini’s Italy), few studies have focused on
the relationship between Ireland and Portugal
throughout the four decades of Salazar’s reign,
with the notable exception of Filipe Ribeiro de
Meneses’s  Correspondéncia  Diplomética
Irlandesa sobre Portugal, o Estado Novo e
Salazar in 2005.

The main objective of the present article is
not to review Ireland’s external policy
throughout the 1960s but to analyse how
Ireland’s main national newspapers presented
Portugal’s Estado Novo regime in Portugal
between the early 1960s and the fal of the
regime in 1974, particularly as far as its
colonial policy is concerned. With that goal in
mind, it consists in trying to determine to what
extent their representation of the nature of the
regime, and particularly its colonial policy, is
biased by their own identities and positions
amid the Irish political debate. In order to do
so, while all articles with significant reference
to Portugal’s regime published by Ireland’s
three main national newspapers,” the Irish Press,

4. In total, besides editorials, 185 articles centered
on Portugal between 1961 and 1974 (not including
articles about the revolution on 25th April 1974): 39
in the Irish Press, 23 in the Irish Independent and
124 in the Irish Times. This number may be seen as
reflecting the interest in the Portuguese situation
demonstrated by Irish society at large.



Irish Independent and Irish Times, have been
considered, specia interest has been given to
the newspapers’ editorials as indication of each
title’s own commitment and opinion.

Eamon de Valera and Antonio de Oliveira
Salazar, both born in the 1890s° arrived to
power in 1932 and remained at the helm of
their respective countries for approximately the
same period as Salazar was President of the
Council without interruption from July 1932 to
September 1968 whereas de Vaera was
Taoiseach between 1932 and 1959 — with two
three-year spans in opposition — before going
on as President for two seven-year mandates.®

Between 1932 and 1945, Portuga and
Ireland went through many similar changes: a
new constitution based on each leader’s tradition-
a and Catholic view of his own nation,” the
handling of national fascist movements (The
Blueshirts in Ireland and Rol&o Preto’s

5. Eamon de Valera was born in New York on 14
October 1882 and Salazar in the village of
Vimieiro, belonging to the town of Santa Comba
Dé&o, in central Portugal, on 28 April 1889.

6. After taking part in the 1916 Easter Rising, de
Valera was elected MP for East Clare after his
release from jail the following year and became
President of the illegal Irish Parliament in 1920
before leading the opposition to the Treaty after
1922. With his Fianna Fail party, which he founded
in 1926, Eamon de Vaera won six successive
general elections between February 1932 and May
1944, losing to John Costello’s Fine Gail in
February 1948. Back in office between June 1951
and May 1954, he became Taoiseach again in
March 1957 before stepping down in 1959 to
become President of the Irish Republic until 1973.
As for Salazar, he was first made Minister for
Financesin April 1928 and was appointed President
of the Council in July 1932, remaining in power
until September 1968, two years before his death.

7. According to Meneses, the Portuguese dictator’s
views can be seen as “a distillation of Catholic and
counter-revolutionary politics, mostly taken from
Papal Encyclicals and from French thinkers such as
Gustave Le Bon and Charles Maurras” (Meneses
2009: 83). As for the ideology behind the Condtitution
of Ireland, it has been described by Basil Chubb as
“a mixture of liberal and democratic elements
derived from the British tradition, with principles
and precepts drawn from Catholic social theory and,
in particular, papal encyclicals” (Chubb 1991: 45).

110

Nationalist Syndicalists in Portugal), the issue
of the Spanish Civil War (in which Salazar’s
support was crucial to the Nationalists’ victory
while de Valera imposed Ireland’s neutrality
despite strong pressures to intervene on Franco’s
side®) or neutrality during World War 11.°
Indeed, until the mid-1940s, Salazar had many
admirers in Irdland, including de Vdera himsdf
and his dose adviser and minister Seen McEntee™
In particular, while both the Irish Press and
the Irish Independent repeatedly echoed this
genera feeling of admiration for the changes
brought to Portugal’s economic situation by
the Portuguese dictator, the Irish Times
expressed much more skepticism towards the
Portuguese dictator’s alleged achievements
(Mercereau 2013: 140-2).
On the whole, three main periods may be
defined as far as lIreland’s interest in the
Portuguese Estado Novo is concerned, as the
following chart, based on editorials dedicated
to the Portuguese situation in al three main
Irish newspapers at the time, illustrates:

Editorials on Portugal in Irish national newspapers,
1932-1974

mirish independent ®irish Fress @ rish Times ® Total
5
0 -
35

10

G 16

15 i1

mn

0 — 2

1932-1945 1945-1%00 1961-1974

8. From the leading opposition party Fine Gael and
the Catholic authorities, as well as newspapers such
asthe Irish Independent.

9. In quite different circumstances, however,
because while Portugal’s neutrality was strongly
encouraged by the allies in order to keep Franco’s
Nationalist Spain out of the conflict, de Valera’s
decision was strongly criticized by Churchill, which
would lead to a bitter exchange between the
Taoiseach and the British Prime Minister in May
1945. Besides, while Ireland was, on the whole,
quite faithful to the allies’ cause, Salazar’s Portugal
went on doing business with Germany until 1944,
when it eventualy gave in to the allies” demands
(Rosas 1994 320).

10. The Irish Examiner, 24 June 2006.



On the one hand, between both Salazar and de
Valera’s arrival to power in 1932 and the end
of World War Il in 1945, Portugal clearly
raised interest in Ireland with most editorias
by the Irish Independent and, to a lesser extent
and according to different political purposes,
the Irish Press, enthusiasticaly praising the
recipes brought forward by Portugal’s
“economic wizard” (lrish Independent, 12
February 1938). Indeed, the early stages of the
Estado Novo between 1932 and 1945 regime
saw both Fianna Fail — in power throughout the
period — and Fine Gael — the main opposition
party — compete for political capital to be
gained from comparisons with the Portuguese
situation. On the other hand, the post-war
years, particularly until the outbreak of the war
for independence in Angola in 1961, show a
general loss of interest in the Portuguese
situation,” possibly due to the general
perception that Salazar’s recipe was no longer

11. With exceptions for events which were the object
of a series of articlesin all three newspapers, such as
the diplomatic crisis between Portugal and India and
the subsequent invasion of Goa by Indian troops in
December 1961, the June 1958 presidential electionin
which General Delgado threatened to overrule Salazar
and, above all, Eamon de Valera’s two-day official
visit to Portugal and meeting with Salazar in

September 1953. On that occasion, the fact that the

111

seen as a panacea, to the hardening of Salazar’s
dictatoria rule and to the fact that Ireland and
Portugal, after their integration into the United
Nations in 1955, followed radically opposed
paths on the international scene. Actualy,
following the country’s membership of the UN
in 1955, and particularly under Séan Lemass
from 1959 onwards, Ireland played a
particularly active role in the United Nations’
decolonisation policies (Lee 1990: 369).

Thethird period, between the involvement of
Portugal in colonia wars in Africa and the fall
of the regime in April 1974, seems to have
been followed with particular attention in
Ireland judging from the abundance of
editoria s focusing on Portugal in all three Irish
newspapers (thirty over the period). Before
seeing in detail what these articles may reveal
of the perception of the Portuguese situation, it
is important to take into account the
characteristics of each of the three newspapers
at thetime:

-/ de Valerawas accused of thinking of applying to
Ireland some of Salazar’s recipes that would have
been welcome by many in the 1930s is another
indication of the evolution of the general perception
of the Portuguese regime in Ireland (“Is Taoiseach
considering Salazar system ?”, The Irish Times, 13
October 1953).

The Irish Independent, the Irish Press and the Irish Times, 1961-1974

TITLE ORIGIN CIRCULATION CHARACTERISTICS
1961-1974
The Founded in 1891 following 1961: 170,000 Faithful supporter of pro-
Irish scission within Nationalist 1974: 173,000 | Treaty Fine Gael and critical of
I ndependent Party™ deValera

ThelrishPress | Founded in 1932 by de Vaera

1961: 118,000

Supporter (unofficial organ) of

to support hisideal of a 1974: 92,000 FiannaFail and de Vaera
Catholic, Gaelic and
Republican Ireland™
Thelrish Founded in 1859 as organ of 1961: 35,000 Originaly unionigt, still mostly
Times the Protestant and Unionist 1974: 70,000 opposed to de Vaera but more

Ascendancy of Dublin

and more independent™

Source: Joint National Readership Survey (www.jnrs.i€), Brown 1971, Horgan 2001.




The fact that these three newspapers represent
different traditions within Ireland’s politics in
the twentieth century, as well as their
impressive combined circulation (323,000 in
1961 and 335,000 in 1974) - particularly
considering Ireland’s sparse population over
the period™ — seem to make the papers’ views
on the Portuguese situation fairly
representative of the general perception of Irish
society at thetime.

As has already been mentioned, Ireland and
Portugal both joined the United Nations in
1955, but they were by then following
increasing divergent paths. In Ireland, Eamon
deValera, back in power as Taoiseach following

12. In December 1891, following a scission within
the Nationalist Party after the scandal involving its
leader Charles Parnell, his supporters founded The
Irish Daily Independent which became the Irish
Independent in 1905 and soon replaced the
Freeman’s Journal as “the voice of the increasingly
wedlthy, articulate and mildly nationalist Catholic
middle class” (Horgan 2001: 1).

13. Launched by Eamon de Valera with funds
mostly raised in the United States, the Irish Press
aways remained closely linked to the de Vaera
family through his son Vivion and grandson
Eamonn, in 1951 and 1982 respectively. Besides
the Irish Press, the Irish Press group also included
an evening (the Evening Press, 1954) and a Sunday
newspaper (the Sunday Press, 1949), all highly
successful until the early 1960s. Due to both the
evolution of Irish society and the management of
the newspapers, the group finally closed down in
1995. The demise of the Irish Press Group is often
seen as the symbol of Ireland’s evolution between
the 1960s and 1990s.

14. Founded in 1859 as the organ of the unionist
and Protestant Ascendancy of Dublin' the Irish
Times only began to appear as a credible option to
Catholic and nationalist readers in the 1930s.
Strongly opposed to Home Rule, it managed to
survive the independence of the country in 1922
and progressively succeeded in accompanying the
evolution of a traditionally Catholic and nationalist
country in such a way that it would become one of
its major references by the late 1960s, under
Douglas Gageby’s editorship.

15. According to the Central Statistics Office of
Ireland (www.cso.i€), the population of Ireland was
2,808,341 in 1961 (itslowest ever) and 2,972,248 in
1971.

112

the 1957 general election, stepped down in
1959 to become President, |etting Sean Lemass
(in October 1961 and November 1965) and
Jack Lynch (in June 1969) lead Fianna Féil to
victories until a Fine Gael-led coalition put an
end to Fianna Fail’s sixteen uninterrupted
years in power in 1973, when Ireland entered
the European Community, thirteen years before
Portugal. In the meantime, Ireland had moved
a final step towards complete independence
from Britain with the proclamation of the
Republic and the subsequent exit from the
Commonwealth in 1949 (Lee 1990: 300).

In Portugal, following domestic threats to the
regime in the late 1950s (Rosas 2012: 236-46),
1961 is often considered Salazar’s annus
horribilis with, among other setbacks, the
hijacking of the Santa Maria liner by
Portuguese opponents led by Henrique Galvéo
in January, the beginning of the colonial war in
Angolain February, the overwhelming vote'®

a the Genera Asssembly of the UN to
condemn Portugal’s colonialist policy in
Angola on 23 March, an attempted coup led by
the Minister for Defense, Botelho Moniz, in
Lisbon in April and the invasion of the
Portuguese territories of Goa, Dami&o and Diu
by India, putting an end to years of diplomatic
conflict between Lisbon and New Delhi, in
December. All these events led, during that
year, to many articles in Irish newspapers as
well as a considerable number of reports by J.
W. Lennon, then Ireland’s chargé d’affaires in
Lisbon (Meneses 2005: 368-420).

Logically, the events that led to more articles
in the Irish newspapers over the period, besides
those directly dealing with the escalation of the
colonial warsin 1961 (Angola), 1962 (Guinea)
and 1963 (Mozambique) and the subsequent
isolation of the Portuguese regime on the
international stage, are related to the true
nature of the Estado Novo regime and the
increasing signs of opposition to it, Salazar’s
personality and characteristics, his retirement
from power in 1968 and death two years later
and the changes expected from his successor,

16. With 79 votes in favour (including Ireland’s), 2
against (Spain and South Africa) and 9 abstentions
(including France and the UK).



Marcelo Caetano, from 1968 onwards. As far as
editorials are concerned, the following chart
shows their distribution by year over the period:

Editorialsin Irish newspapers by year (1961-1974)

m Irish Independent  m Irish Press Irish Times

7

b

5 4

4 4

3 44

2 -

, LN A ¢ I l l

il B B in I
R I SN - S " S WL T - S P U VN TN
0" 0¥ Jo° 0" S0 67 o' P J67 AC AT A A2 A

SRR RN NN R

Again, the three newspapers selected for this
study reveal different characteristics as well as
journalistic options. Above all, a closer look at
their positions directly expressed towards
Portugal reveds differences in their attitudes.
The Irish Press, as always controlled by de
Vdera, confirmed the general tendency in the
1930s by showing a strong interest in Salazar’s
alleged *achievements” before being clearly
indifferent all through the 1940s and 1950s and
demonstrating a relative resurgence in interest in
Portugal over the period, with a tota of 39
articles, plus four editorials focusing on Portugal
between 1961 and 1974. Above al, the
Republican title’s editorials reveal a surprising
leniency when commenting on the Portuguese
regime’s colonial policy at a time when Salazar’s
only supports came from the segregationist South
African regime, Franco’s Spain and lan Smith’s
Rhodesia:

It is sometimes assumed that Portugal’s attitudes to

Africa are identical with those of South Africa

Nothing could be further from the truth. South

Africa insists on Apartheid and segregation,

Portugal permits, and even in some places

encourages, integration (30 December 1967).

A year later, on 20 September 1968, the Irish
Press’s mild condemnation of Portugal’s policy
essentially focused on economic terms: “It is one
of the most startling paradoxes of our time that
the poorest country in Western Europe can afford
to spend over £100 million a year in fighting
colonial wars”. After Marcelo Caetano succeeded
Salazar in September 1968, the newspaper
praised the new leader’s attempt to break with his
predecessor’s policy while linking the situation

113

in Portugal’s overseas territories to the recent
outbreak of violence in Northern Ireland, on
which the Irish Press focused its attention:

It is on the explosive issue of the overseas
“provinces” of Angola and Mozambique that
Dr Caetano has broken most obviously with
the Salazar line by hinting a future
“autonomy” and even a “political settlement”.
[...] As we have seen in the North of Ireland,
liberalisation cannot always be rushed through
without fear of a violent backlash from vested
interests (25 October 1969).

On the whole, more than a real sympathy
towards Portugal’s colonial policy, which
would be particularly surprising coming from
a newspaper essentially dedicated to defend
de Valera’s ideal of a Catholic, Gaelic, rural
and sef-sufficient Ireland, the Irish Press’s
relative indifference towards the question of
Portugal’s regime and its mild criticism of
Salazar’s colonial policies may be justified by
the fact that, from the late 1960s onwards, the
newspaper was more committed to the
increasingly complex question of Northern
Ireland and its growing repercussions in the
Republic. Besides, the Irish Press was always
“not a Fianna Fail mouthpiece, but a de
Valera mouthpiece”, as Tim Pat Coogan puts
it (Coogan 1999: 444), which could partly
explain why the newspaper may have been
somewhat reticent to openly criticize Sdazar,
a leader to whom de Vaera showed many
marks of respect and admiration (Meneses
2005: 24-6). Moreover, trying to get politica
gains by associating de Vaera to Salazar, as
the Irish Press did on many occasions in the
1930s (Mercereau 2013: 142), was by then
totally out of the question and, considering
Salazar’s growing unpopularity, could turn
out to be counter-productive.

The Irish Independent was the keenest
supporter of Salazar’s recipe in the 1930s
(Mercereau 2013: 140), not only because it
was impressed by Portugal’s alleged
economic and financial recovery and by
Salazar’s ability to transform his country
“from a state of chaos into a Model Nation”
(28 February 1939), but aso because it took
the opportunity to oppose what it saw as de
Valera’s failure to Salazar’s success, thus



“showing the world what a small state can do
when it is well governed” (1 March 1938).
After years of relative indifference between
1946 and 1960, the Irish Independent regained
interest in the Portuguese situation from the
early 1950s but, somehow like its rival the
Irish Press, with which it was in disagreement
on most domestic issues, was far from being
openly hostile to the Portuguese regime to
which it dedicated a total of ten editorials
besides 23 articles exclusively dedicated to the
Portuguese situation, including seven full-page
articles about the Pope’s visit to Fatima in May
1967.

In particular, the Irish Independent
repeatedly insisted on the need to distinguish
between Portugal and other segregationist
regimes such as South Africa, as it did in an
article of opinion in August 1961: “It is indeed
a pity that the Portuguese, who have followed
the principles of racia equality, are pilloried at
the UN alongside the South African champions
of white supremacy” (1 August 1961). A long-
time supporter of Salazar, the newspaper then
mildly warned the Portuguese dictator against
the dangers of the path he was following, not
without reminding its readers of all the credit
owed to hiswork in the thirty years spent at the
helm of his country:

Dr Salazar can point to Portugal’s long centuries
of association with its colonies, and to its sane
and admirable policy of integration — even if the
practice is less advanced than the theory. But
that is clearly not enough in the Africa of this
decade. Dr Salazar must surely look to a new
solution to his problems in Africa, just as surely
as he cannot indefinitely repress all discontent
within Portugal itself. It would be atragedy if he
bequeathed to Portugal the instability that thirty
years ago he took up office to check (lrish
Independent editorial, 15 November 1961).

A few weeks later, the newspaper went a
step further in its defence of Salazar, for the
sake of the alleged stability and prosperity
brought to his country by the Portuguese
dictator:

Dr Salazar is neither the Fascist nor the tyrant
that some would make him out to be. He put his
country on its feet after a time of anarchy. He
brought stability to its finances and social justice
to its administration. It is not his fault that he
has failed to root out much appalling poverty,

114

for Portugal has been poorly endowed by nature.
His error has been to rule too long with an iron
hand (Irish Independent editorial, 2 January
1962).

Even when Portugal was widely condemned
for clinging to its overseas territories, the Irish
Independent seems to justify Salazar’s
treatment of the African populations by
reminding that the essence of the regime is
based on systematically denying all freedom to
all the nation’s citizens alike, without
discrimination of any kind:

It is worth remembering that the Portuguese
were never racidists. There is no socia
Apartheid in either Angola or Mozambique. If
African nationalism is denied the right to
express itself thisis not because those who wish
to speak are black but because they are
opponents of the regime and Dr Salazar keeps a
tight rein on all opposition whether at home or
in Africa (Irish Independent editorial, 25 July
1963).

After some years without expressing any
opinions on the Portuguese question, the
Independent eventually turned to the Estado
Novo again after a stroke forced the dictator to
leave power:

Despite its highly publicised pursuit of gradual
(and highly selective) assimilation, — a kind of
institutionalized Uncle-Tomism — with its claim
of equality and citizenship for a minority,
Portugal maintains the last of the great European
colonial empires. Its policies are not helpful to
either white or black (Irish Independent
editorial, 21 September 1968).

But again, the newspaper seems to reach a
lenient verdict at a time when even some of
Salazar’s staunchest supporters were beginning
to question the sensbility of his policy
(Labourdette 2000: 603):

Dr Salazar must be judged in the context of the
history of his own country. It would be wrong
to label him and his deeds with ill-defined
international terms such as “right”, “left”,
“centre” or reactionary. He was a man Portugal
badly needed when she placed him in power.
And the country needed him for a long time
after that. [...] The men who come after him
will have to build on what he saved from history
(Irish Independent editorial, 21 September 1969).

Of the three newspapers under scrutiny here,
the Irish Times had been the most critical of the



Portuguese Estado Novo regime since
Salazar’s arrival to power in 1932. Even in the
1930s, when its rivals praised the efficiency of
Salazar’s measures and the essentially
Christian nature of his regime, the originally
Unionist newspaper insisted on reminding its
readers of the real character of the Estado
Novo.'” As years went by, the Irish Times
maintained more interest in the Portuguese
situation than its rivals, with the publication of
many articles about the opposition to the
regime and the diplomatic crisis between
Portugal and India concerning the so-called
Portuguese State of India; it published a total
of 124 articles about Portugal between 1960
and 1974, including 16 editorias, which
represents more than its competitors together.
As early as 1957, an lIrish Times’ editoria
expressed the view that

a mother country in which political parties are
banned, in which the 20 daily newspapers are
subject to censorship, [...] such a country is
hardly fitted to be the cradle of democracy for
the nationalist aspiration of the people of Asia
and Africa (Irish Times editorial, 5 November
1957).

Two vyears later, the newspaper’s verdict
about the nature of Salazar’s regime is
particularly blunt: “The fact is that Portugal is
a dictatorship, with only some of the trappings
of democracy” (lrish Times editorial, 8 May
1959).

The first signs of violent repression against
Angola’s nationalist movements by the
Portuguese authorities naturally led the Irish
Times to criticize the management of its
overseas territories by the Estado Novo in
strong terms:

The prime cause of unrest in Angola is
Portugal’s own policy. By calculated
exploitation and repression, she has developed
there a smouldering resentment which needs
only a spark to make it burst into flame. To
blame other countries now for striking the spark,

17. By questioning, for instance, the plebiscite on
the 1933 congtitution in which every abstention
counted as a yes vote, wondering at the systematic
absence of opposition candidates in the general
elections of November 1942 and November 1945 or
underlining the role of censorship al through the
1930s and 1940s.

115

or to pretend that they could put the fire out
once lit, is totaly unredistic (lrish Times
editorial, 1 July 1961).

Furthermore, as early as 1961, and as both
its competitors still credited Salazar with
mitigating circumstances well into the 1960s,
the newspaper considered the condition of the
African population in Portuguese African
territories even worse than in South Africa
“There seems little doubt that the policy
adopted in Angola is as savagely cruel and
repressive as that of South Africa. A good deal
more so, in fact . [...] Angola’s negroes are
quite frankly slaves” (Irish Times editorial, 1
July 1961)

On the whole, the Irish Times strived once
again to put an end to the myth (Léonard 1996:
9-76; Mesqguita 2007: 16-20) of Salazar as a
“dictator malgré lui” (Irish Press, 12 January
1938) or as a “non-violent, gentle dictator”
(Irish  Independent, 10 March 1938) as
transmitted by both the Irish Independent and
the Irish Press for many years, and insisted on
the true nature of the regime and its leader:

Portugal is clinging to Angola in the familiar
style of decaying colonial powers. [...] The
romantic simplicities which a Salazar or a
Franco can afford — which usualy, in practice,
boil down to a brutal repression of al who do
not agree with them — have a charm for those
who are weary of the crabwise workings of
democracy. There is even the persisting legend
of Dr Salazar as an economic wizard: a glance at
Portugal’s living standards might cause these
admirers to think afresh (Irish Times editorial,
15 June 1961).

Having condemned colonialist policies
coming from other countries, the Irish Times
insisted on applying the same treatment to
Portugal: “The anti-colonial wind has not been
tempered for Britain, France, Holland or
Belgium — why should Portugal expect specia
treatment for one of the more glaring cases of
exploitation?” (lrish Times editorial, 12
February 1962). Indeed, by the mid-1960s, the
Irish Times was the only one of the three
newspapers to insist on the anachronism of
Salazar’s regime:

The most reticent of dictators never bothers to
answer criticism — but this does not alter the fact
that he has criticism to answer. His country’s
problems have outgrown his solutions for them,



and his arid despotism grinds the faces of the
poor. All this he has done with the best of
intentions. There is, presumably, still a train to
Coimbra: it would be a pity if he were to miss
the last one” (Irish Times editorial, 12
November 1966).

In March 1974, only a few weeks before the
military coup that would put an end to the
dictatorship, an Irish Times’ editorial entitled
“Out of Africa” questioned the true
determination of Salazar’s successor to
actually change the nature of the regime:

Portugal is an impoverished country which has
not yet gazed on the redlities of the twentieth
century. She will have to come to terms with it
in a matter of months, not of years. Her Prime
Minister says that he has the faith that “unity,
serenity and the national awareness of the
people ... will finally triumph over this crisis”.
He will have to prove his belief. That remains to
be seen. Portugal has much leeway to make. It’s
simple enough, if she looks at it straight. All she
has to do is to get out of Africa (Irish Times
editorial, 16 March 1974).

Three main conclusions may be drawn from
this brief analysis of the perception of the
evolution of the New State regime in Portugal
by Ireland’s three major newspapers between
the beginning of the colonia conflicts in 1961
and the demise of the regime in 1974. Firstly,
the resurgence of interest in a Portuguese
situation that had been in the forefront of Irish
media and politics in the 1930s, after years of
relative indifference following the end of
World War Il and through most of the 1950s,
reflects the evolution of the interest shown by
the political actors as well as by the population
in general. This may be due to the fact that,
from 1960 onwards, Portugal openly stuck to
an unambiguous colonialist policy which could
hardly be expected to find much support from a
country with a history such as Ireland’s. At the
same time, considering Ireland’s historical
struggle for independence from Britain as well
as its crusade against imperialist policies
within the frame of the UN from the mid-
1950s onwards, Portugal’s policy, which led to
find itself isolated (“proudly alone”, as Salazar
himself put it) on the international scene, had
every reason to raise interest, if not approval,
inIreland.

116

Secondly, the harshest regection and
condemnation of the colonialist palicies of the
New State regime came from the newspaper
which is higtorically the least committed to
Ireland’s fight for independence. In other
words, whereas both the Irish Press and the
Irish Independent were, in a way, born from
Ireland’s nationalist aspirations, the Irish
Times was founded in 1859 to speak for
“Irishmen loyal to the British connection and
proud to share in the destinies of the only first-
rate power in Europe that has known how to
combine social order with individual freedom
(frish Times editorial, 28 March 1859). What
may at first seem a paradox, however, may be
explained by the fact that, unlike its two rivals,
the Irish Times never took part in the
traditional fight for power between Fine Gail
and Fianna Fail during the twentieth century in
Ireland, which may have given the newspaper
more leeway in its commitments and positions.
Besides, the purely journalistic evolution of the
Irish Times, first in the years following the
foundation of the Irish Free State in 1922 and,
above all, under Douglas Gageby’s editorship
from 1963 onwards, allowed it to acquire the
status of respectable national ingtitution
(Mercereau 2002: 8) as well as a truly
international dimension hardly comparable to
that of its competitors, much more focused on
the national divisions. As such, the Irish Times
clearly distinguishes itself from, on the one
hand, the partisan Irish Press, constant in its
support of de Valera’s Fianna Féil (O’Brien
2001: 29-55) and, on the other hand, the Irish
Independent, which confirmed to be, “first and
foremost, a commercial undertaking” (Brown
1971: 40).

Thirdly, the condemnation of Portugal’s
international policy in the 1960s and early
1970s by the Irish Times and, to alesser extent,
the Irish Independent and Irish Press, must be
seen as reflecting the growing alienation
between both countries at the time, especialy
considering Ireland’s history. The revolution of
25 Abril 1974, which led to the
implementation of a democratic regime, and
Portugal’s membership of the European
Community in 1986, alongside Spain, would
help to restore the links between two countries



117

which have since gone through many similar ordeals.’®

Works Cited

Brown, Stephen. 1971 (1937). The Press in Ireland: a Survey and a Guide. New York: Lemma Publishing
Corporation.

Chubb, Basil. 1991. The Government and Politics of Ireland. London: Longman.

Coogan, Tim Pat. 1999. Eamon de Valera: the Man who was Ireland. New Y ork: Barnes & Noble.

Costa Pinto, Anténio. 1995. Salazar’s Dictatorship and European Fascism. Boulder: Social Science
Monographs.

Horgan, John. 2001, Irish Media, a Critical History since 1922. L ondon: Routledge.

Labourdette, Jean-Francois. 2000. Histoire du Portugal. Paris: Fayard.

Léonard, Yves. 1996. Salazarisme et fascisme, Paris, Chandeigne.

Lee, Joseph. 1990. Ireland 1912-1985, Politics and Society. Cambridge: Cambridge University Press.

Mercereau, Jean. 2002. Evolution et singularités d’un journal de référence irlandais: I’lrish Times 1859-1999.
Paris: la Sorbonne Nouvelle.

. 2013. “The Most Christian State in the World: Irish Nationalist Newspapers and the Estado Novo

1932-1945”. Diacritica 2013, volume 27. Braga: Scielo. 135-47.

Mesquita, Antonio Pedro. 2007. Salazar na histéria politica do seu tempo. Lisbon: Caminho.

O’Brien, Mark. 2001. De Valera, Fianna Fail and the Irish Press. Dublin: Irish Academic Press.

Ribeiro de Meneses, Filipe. 2005. Correspondéncia Diplomatica Irlandesa sobre Portugal, o Estado Novo e
Salazar.Lisbon: Ministério dos Negdcios Estrangeiros.

__.2009. Slazar, a Political Biography. New Y ork: Enigma Books.

Rosas, Fernando.1994. O Estado Novo, in Mattoso, José (ed.) Histéria de Portugal. Volume VII. Lisbon:
Editorial Estampa.

. 2012. Salazar e o poder. Lisbon: Tinta-da-China.

Editorials quoted

“Dr. Salazar’s State”, Irish Times, 5 November 1957: 5.
“Trouble in Portugal”, Irish Times, 4 May 1959: 7.
“Angola”, Irish Times, 15 June 1961 7.

“Salazar and Angola”, Irish Times, 1 July 1961: 10.

“Dr. Salazar”, Irish Independent, 15 November 1961.: 7.
“Revolt in Portugal”, Irish Independent, 2 January 1962; 7.
“Dictators” Marriage”, Irish Times, 12 February 1962: 7.
“Portugal in Africa”, Irish Independent, 25 July 1963: 10.
“The Train to Coimbra”, Irish Times. 12 November 1966: 9.
“After Salazar?”, Irish Press, 30 December 1967: 4.
“Portugal”, Irish Press, 20 September 1968: 8.

“Portugal after Salazar”, Irish Independent, 21 September 1968: 12.
“Portugal at the Polls”, Irish Press, 25 October 1969: 8.
“Out of Africa”, Irish Times, 16 March 1974: 11.

Received 12 December 2015  Last version 23 February 2016

Jean NF Mercereau is Associate Professor at the School of Technology and Management, Polytechnic Institute
of Leiria (Portugal) and researcher in the Department of English and North American Studies, Institute of
Letters and Human Sciences, University of Minho (Braga, Portugal).

18. Besides economic and social problems, the breakout of the financial crisis in 2007 led both Ireland and
Portugal to ask for a bailout, in November 2010 and April 2011 respectively. Three years later, both countries
opted to exit the programme without the help of a precautionary line (Ireland: December 2013; Portugal: June
2014) with avarying degree of success.



